Jump to content
Sign in to follow this  
Overkreig

[Moto] Yamaha FZS 1000 Fazer – Suspectul de serviciu

Recommended Posts

transalpina3.jpg


 


Yamaha FZS 1000 Fazer este o motocicletă la care cu greu ți-ar veni să renunți. Motorul, frânele și manevrabilitatea sunt lucrurile care te încântă din prima și, chiar dacă dă dovadă de câteva imperfecțiuni, te face să zâmbești la fiecare tură. Review după 30.000 de km.

 

După ce am fost proprietarul câtorva motociclete alese mai mult cu inima, venise – în primăvara anului 2011 – timpul pentru încercarea unui noi model. Ales prin excludere, Yamaha FZS 1000 Fazer este, după patru ani de concubinaj fericit, motorul pe care nu am nici cea mai mica intenție să-l schimb.

 

Cerințele erau clare: motor de 1000-1300 cmc, patru cilindri în linie, oarecare protecție la vânt pentru vitezele ilegale și să fie japoneză. Adică un motor care să aibă suficientă putere pentru distracția de weekend, cuplu pentru turism cu bagaje, să nu transmită vibrații, să accelereze lin, să fie ieftină și fiabilă. Cercul suspecților de serviciu s-a restrâns la câteva modele, Yamaha Fazer 1000 câștigând datorită motorului puternic, greutății reduse și al designului.

 

yamaha-fzs-1000-fazer2.jpg

 


Îmi place să însuflețesc obiectele dându-le nume. Bicicleta mea de cicloturism se numește Rocinante, iar Yamaha nu putea păstra numele impersonal de FZS 1000 Fazer. Așa că a primit un nou nume de botez: El Zorab.

 

 

Cuplul foarte sus

 

Inima lui El Zorab, adică motorul, provine de pe Yamaha R1. Aceeași tehnologie cu cinci supape pe cilindru și valvă EXUP, însă Fazer 1000 are puterea redusă la 143 de cai. Teoretic, această reducere ar fi trebuit să însemne mai mult cuplu în zona turațiilor joase și medii. Spun “teoretic”, pentru că în practică e nevoie de o rotire sănătoasă a manșonului pentru a trece de la “a zbura ca vântul” la “a zbura ca gândul”. Abia de la 6-7000 armăsarul se trezește și își arată clasa, Banditul 1200 sau 1250 răspunzând mult mai devreme îndemnului cravașei.

 

Însă acest inconvenient de care dă dovadă Yamaha Fazer 10000 poate deveni un avantaj, motocicleta nu te poate lua prin surprindere. Completată cu răspunsul liniar al carburatoarelor, accelerația poate fi dozată și de un începător. Ceea ce – pentru un “miar” de mulți cai putere – este o raritate.

 

Yamaha FZS 1000 Fazer mai împrumută de la R1 frânele, care sunt puternice și dozabile. La acest capitol, concurența (ex. Banditul), este mult în urmă. Lipsa ABS-ului te face să conduci mai atent pe asfaltul alunecos.

 

yamaha-fzs-1000-fazer3.jpg

 


Cadrul modelului FZS 1000 Fazer (fabricat între 2000 și 2005) este din oțel. Noua generație de Fazer de la Yamaha a trecut la cadrul de aluminiu, făcând astfel o motocicletă mai ușoară, dar și mai rigidă și instabilă pe drumurile românești. Oțelul preia mai bine sarcinile, fiind mai bine adaptat pentru turismul cu bagaje decât noua generație, care este prea “sport” pentru un “sport-touring”.

 

În acest moment are pe bord 57.000 de km. Am fost nevoit să schimb ambreiajul, dar kitul de lanț este cel original. Consum mediu pe care-l are Yamaha FZS 1000 Fazer este de 5,5 l/100 de km.

 

Ca și concluzie generală, Yamaha FZS 1000 Fazer primește nota 8,5. Impresiile create de motor, frâne și manevrabilitate sunt puțin depunctate de poziția cu scărițele prea sus, suspensia prea moale, sau oglinzile care tremură de la 160 de km/h în sus. Nu că ar fi mulți care te vor depăși la acea viteză, dar…niciodată nu se știe.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...